Размер шрифта
A- A+
Межбуквенное растояние
Цвет сайта
A A A A
Изоображения
Дополнительно

Разделы сайта

.

.

Профилактика СOVID-19

Обучение с ИКТ

Гуманитарный проект

Управление по образованию администрации Московского района г. Минска

 

Государственное учреждение образования

«Средняя школа № 105 г. Минска»

 

 

 

ГУМАНИТАРНЫЙ ПРОЕКТ

«Создание лингвогуманитарного пространства в учреждении образования»

 

Сроки реализации: сентябрь 2022 — август 2024

 

 

Государственное учреждение образования «Средняя школа № 105 г. Минска» приглашает к сотрудничеству и софинансированию в рамках гуманитарного проекта «Создание лингвогуманитарного пространства в учреждении образования».

Разработка проекта продиктована стремлением в полной мере использовать возможности учреждения образования для создания максимально благоприятных условий, направленных на создание лингвогуманитарного образовательного пространства.

Актуальность проекта

На данный момент в системе образовании Республики Беларусь были созданы благоприятные условия для изучения двух и более иностранных языков. Однако, для полного погружения не достаточно знания самого языка, способности свободно общаться на нем, необходимо еще и детальное изучение истории его возникновения, культуры, традиций. Данный проект представляет собой идею приобщить учащихся к культуре китайского языка посредством оснащенного на высоком уровне учебного кабинета.  

Перед учреждением образования стоит задача создания всесторонне развитой личности, способной самостоятельно принимать решения, быть конкурентно способной в выборе профессии. Разработка проекта продиктована стремлением создать максимально благоприятные условия для формирования когнитивной, межкультурной  компетентности в сфере самостоятельной познавательной деятельности, направленной на изучение китайского языка учащимися.

Без специально оборудованного учебного кабинета невозможно научить детей иностранному языку  и приобщить к культуре народа-носителя.

Оснащённость образовательного процесса специализированным оборудованием, интерактивными плакатами и определенными средствами обучения являются важнейшим условием создания лингвогуманитарного образовательного  пространства.

  Практическая значимость проекта: инновационное развитие и модернизация белорусского образования (введение второго иностранного языка, в частности китайского), требуют нового, современного подхода к преподаванию иностранного языка.

Использование высокотехнологичного оборудования, средств обучения  на уроках китайского языка, внеурочных и факультативных  занятиях поможет учащимся освоить самый сложный язык в мире,  познакомит учащихся с культурой Китая.

Актуальность: тема образовательного проекта актуальна для развития образования на уровне школы, района, города, поскольку китайский язык преподается только в нескольких учреждениях образования района. Безусловно, району и городу необходимы специалисты со знанием китайского языка, которые помогут их сотрудничеству, экономическому развитию. Данный проект способствует формированию лингвогуманитарных компетенций, способствует воспитанию интереса к китайскому языку, к культуре, истории, традициям Китая. Кроме того, он помогает ребенку определиться со своей будущей профессией, выбор которой ему только предстоит.

Проблема: недостаточная оснащенность учебного кабинета, недостаточная осведомленность учащихся о культуре страны изучаемого языка (китайского).

Цель проекта: оптимизация, укрепление и расширение образовательного пространства СШ № 105 г. Минска через оборудование современными средствами обучения учебного кабинета, через использование современных интерактивных методов обучения, способствующих усвоению учащимися китайских иероглифов, языковых единиц и конструкций, ознакомлению учащихся с культурой страны изучаемого языка.

Задачи, планируемые к выполнению в рамках реализации проекта:

обеспечение специальных условий для организации образовательного, лингвогуманитарного и коммуникативного  пространства для изучения китайского языка;

обеспечение личностно-ориентированной работы по изучению китайского языка, формированию навыков монологической и диалогической речи, китайской каллиграфии;

оснащение образовательной среды учреждения образования современным оборудованием для проведения  учебных занятий по учебному предмету «Китайский язык».

Целевая группа: учащиеся школы, педагоги.

Краткое описание мероприятий в рамках проекта:

         В рамках проекта предусмотрено создание  учебного кабинета китайского языка для формирования учащихся как субъектов межкультурной коммуникации посредством овладения ими иноязычной коммуникативной компетенцией и развития у них качеств поликультурной личности, востребованных современным информационным обществом.

         Направления работы, направленные на реализацию проекта:

1. Одним из направлений работы по реализации данного проекта является внедрение в повседневную практику современных методик преподавания и использования на учебных занятиях по учебному предмету «Китайский язык» интерактивных методов обучения. Планируется привлечение в учреждение образования волонтеров – носителей китайской культуры.  Это поможет учащимся погрузиться в культуру Востока, изучить уникальную систему письменности, прикоснуться к стране, демонстрирующей самые быстрые темпы развития экономики, расширить языковую базу, поставить истинно китайское произношение.

2. Вторым шагом по созданию условий для организации  лингвогуманитарного пространства  является создание и приобретение раздаточного, аудио-видео- и визуального материала  как особым образом подготовленного образовательного пространства с целью создания условий для проведения современных учебных занятий. Специально организованная среда, оснащенная оборудованием для проведения учебных занятий:  информационная, коммуникационная, аудио-визуальная, позволит повысить уровень усвоения учебного материала учащимися, будет способствовать развитию языковых компетенций.  Систематизация данного материала будет осуществлена на базе кабинета 301.

3. Для создания условий по развитию у учащихся языковых компетенций, привитию любви к китайскому языку и культуре  в школе необходимо оснастить современным оборудованием кабинет китайского языка, где каждый учащийся и педагог будут иметь компьютеризированное рабочее место. Оборудование планируется разместить в кабинете 301. Учебный кабинет будет предусмотрен  для   учащихся 3-4, 7  классов, изучающих китайский язык как основной и дополнительный (на факультативных занятиях). Целью использования данного оборудования является формирование у учащихся навыков правильного произношения, написания иероглифов, расширения запаса лексических единиц.

  Также планируется в кабинете 301 создание интерактивного плаката «Хочу всё знать: Китай»  с целью ознакомления учащихся с культурой страны изучаемого языка по следующим блокам: 1 блок - история Китая;        2 блок – китайские мегаполисы;       3 блок – китайский язык и письменность;       4 блок – культура и искусство;       5 блок – исторические памятники;       6 блок – китайские изобретения.

         Только тот, кто обладает необходимыми знаниями о культуре страны изучаемого языка,  может достичь высоких результатов при его изучении. Ознакомление  будет происходить как интеллектуальная  игра.

4. Чтобы учащиеся полюбили китайский язык и культуру Китая надо оборудовать учебный кабинет современными  аудио-визуальными средствами обучения, высоко технологичным оборудованием, предметами культуры и истории Китая. Изучение иностранного языка  сегодня материализуется в виде оборудованного на высоком уровне учебного кабинета, предметами культурных и исторических ценностей Китая,  которые позволяют детям понять менталитет представителей другого народа, их культуры и подготовиться к сотрудничеству и общению с ними. Польза современного оборудования очевидна:

1. Развитие языковых компетенций учащихся;

2. Формирование ясных представлений о культуре Китая;

3. Повышение качества образования;

4. Сотрудничество с носителями китайского языка.

         Представленные в проекте мероприятия позволяют создать в учреждении образования единое лингвогуманитарное пространство, ориентирующее учащихся на высокий уровень овладения иностранным китайским языком, на формирование устойчивой мотивации к его изучению, на повышение информированности участников образовательного процесса о культуре и традициях Китая. 

         Ожидаемые результаты гуманитарного проекта:

укрепление материально-технической базы учреждения  образо­вания;

результативность  работы по изучению китайского языка;

прогностичность социально-педагогического заказа;

социальная и экономическая значимость проекта для реализации   цели изучения иностранных языков и развития учащихся.

 

 

Department of Education of the Moscow district of Minsk

 

State educational institution «Secondary school № 105 of Minsk”

 

Humanitarian project “Creation of the Lingua - humanitarian Space in the Educational Institution”

 

Implementation period: September 2022 – August 2024

 

 

State Educational Institution "Secondary School No.105 of Minsk" invites to cooperation and co-financing within the humanitarian project "Creation of the lingua-humanitarian space in the educational institution".

The development of the project is dictated by the intention to fully use the possibilities of an educational institution to create the most favourable conditions aimed at creating lingua-humanitarian educational space.

Project relevance

At present, in the educational system of the Republic of Belarus favourable conditions have been organized for studying two or more foreign languages. But knowing the language itself or the ability to communicate freely on it is not enough for full immersion, you also need detailed study of the history of its origin, culture, traditions. The main idea of this project is to involve students into the culture of the Chinese language through a well-equipped classroom.

The educational institution faces the task of creating a comprehensively developed personality, able to make decisions independently, be competitive in the choice of profession. The development of the project is dictated by the ambition to create the most favourable conditions for formation of cognitive, intercultural competence in the field of independent cognitive activity aimed at studying Chinese language by students. In the context of the state educational institution "Secondary School No. 105 of Minsk", Chinese is studied by 3% (25) of students. During the implementation of the project, this figure will increase to 5%. Considering this indicator at the district level, it can be argued that at the moment the percentage of students studying Chinese is insignificant and equals 0.07%. However, during the implementation of the project and in the future, it will grow, so the need for modern equipment for a foreign language classroom is obvious.

It is impossible to teach children a foreign language and introduce them to the culture of the native speakers without a specially equipped classroom.

The equipment status of the educational process with specialized facilities, interactive posters and certain learning tools is the most important condition for the creation of the lingua-humanitarian educational space.

The topic of the educational project is relevant for the development of education at the level of school, district, city because the Chinese language is taught only in a few institutions of education of the district. Of course, the district and the city are in need of specialists with knowledge of the Chinese language who will help them cooperate, develop economically. This project contributes to formation of lingua-humanitarian competencies, promotes development of interest in Chinese, culture, history, traditions of China. In addition, it helps the child to determine his or her future profession.

The practical significance of the project: innovative development and modernization of the Belarusian education (introduction of the second foreign language, Chinese in particular), requires a new, modern approach to teaching a foreign language.

         Using high-tech equipment, means of teaching during Chinese lessons, extracurricular and optional classes will help students to master the most difficult language in the world, will introduce students to the culture of China.

The Problem: insufficient equipment status of the classroom, insufficient students` awareness about the culture of the country of the studying language (Chinese).

The tasks planned to be performed within the framework of the implementation of the project:

          the providing of special conditions for organizing the educational, lingua - humanitarian and communicative space for studying the Chinese language;

providing personal-oriented work on learning the Chinese language, developing the skills of monologue and dialogic speech, Chinese calligraphy;

equipping the educational environment of the educational institution with modern facilities for conducting lessons on the subject " Chinese".

Target group: school students, teachers.

Brief description of activities within the project:

The project provides the creation of a Chinese language classroom to organize students as subjects of intercultural communication by mastering a foreign language communicative competence and developing their qualities of multicultural personality that are in demand of the modern information society.

Areas of work aimed at the realization of the project:

1. One of the directions of work on the realization of this project is the introduction into everyday practice of modern teaching methods and the usage of interactive teaching methods in the classroom activities on the subject "Chinese". It is planned to attract volunteers - carriers of Chinese culture to the educational institution. It will help students to immerse themselves into the culture of the East, learn the unique writing system, touch the country that demonstrates the fastest economic development, expand the language base, and put in authentic Chinese pronunciation.

2. The second step in creating conditions for the organization of a lingua-humanitarian space is the creation and acquisition of handouts, audio, -video and visual material as a specially prepared educational space in order to create conditions for conducting modern lessons. A specially organized environment, equipped with all the facilities for conducting lessons: information, communication, audio-visual, will increase the level of assimilation of educational material by students, will contribute to the development of the language competencies. The systematization of this material will be implemented on the basis of classroom 301.

3. In order to create conditions for the development of students' language competencies, instilling love for the Chinese language and culture at school, it is necessary to equip a Chinese language classroom with modern facilities, where each student and teacher will have a computerized workplace. The equipment is planned to be placed in classroom 301. The classroom will be available for the students of 3-4, 7 grades who is studying Chinese as a basic and additional language (in extra classes). The purpose of using this equipment is to develop students' skills of correct pronunciation, writing hieroglyphs, and enriching vocabulary.

It is also planned to create an interactive poster in classroom 301 "I want to know everything: China" in order to introduce the culture of the country of the learning language to students in the following blocks:  block 1 - the history of China; block 2 – Chinese megapolises; block 3 – the  Chinese language  and Chinese writing;  block 4 – culture and art; block 5 – historical monuments; block 6 – Chinese inventions.

Only those who has the necessary knowledge about the culture of the country of the language studied can achieve high results in its study. The introduction will take place as an intellectual game.

4. In order for students to fall in love with the Chinese and the culture of China, it is necessary to equip the classroom with modern audio-visual teaching tools, high-tech equipment, cultural and historical subjects of China. The learning of a foreign language today materializes in the form of a classroom, equipped at a high level with objects of cultural and historical values of China, which allow children to understand the mentality of representatives of another nation, their culture and prepare for cooperation and communication with them. The benefits of modern facilities are obvious:

1. The development of language competencies of students;

2. The formation of clear ideas about the culture of China;

  1. The improving of the quality of education;
  2. The cooperation with native Chinese speakers.

5. Organization of advanced training of a teacher teaching the subject "Chinese language" at the expense of non-budgetary and budgetary funds.

The activities presented in the project make it possible to create a single lingua-humanitarian space in the educational institution, orienting students to a high level of mastery of the Chinese language, to the formation of a stable motivation for studying it, to improving the awareness of participants in the educational process about the culture and traditions of China.

Project content

Full name of the humanitarian project

"Creating a linguo-humanitarian space in an educational institution"

Name of the Belarusian organization implementing the humanitarian project, including applicants (if any)

State Educational Institution "Secondary School No. 105 of Minsk"

Name of the foreign partner

No

Brief description of the humanitarian project

introduction into practice of modern teaching methods and the use of interactive teaching methods in the classroom for the subject "Chinese language";

attraction to the educational institution of volunteers - carriers of Chinese culture;

creation, acquisition and systematization of handouts, audio-video and visual material;

equipping the Chinese language classroom with modern equipment;

organization of teacher training

Purpose of the project

Optimization, strengthening and expansion of the educational space of secondary school No. 105 in Minsk through equipping the classroom with modern teaching aids, through the use of modern interactive teaching methods that help students learn Chinese characters, language units and structures, familiarize students with the culture of the country of the language being studied

Implementation period of the humanitarian project

September 2022 — August 2024

Установленный объем финансирования и бюджета проекта.Established amount of funding and project budget

$35,000

Multiple receipts of gratuitous aid during the project implementation period

No

List of planned events or measures aimed at solving socially significant problems

creation of a Chinese language classroom equipped with computer equipment, audio and video visualization facilities;

information stands about the culture and sights of China;

creation of an interactive poster “I want to know everything: China”;

creation and improvement of modern teaching aids;

equipping the office with objects of culture and history of China

Implementation plan for a humanitarian project, including an implementation schedule, a step-by-step description of activities, required resources, deadlines

September - December 2022 - preparation of the premises for the Chinese language classroom (drawing 3D graphics, equipping with methodological literature, stands); attraction to the educational institution of volunteers - native speakers of the Chinese language;

January-May 2023 - equipping the premises with furniture, interactive and office equipment, handouts, audio and video teaching aids; organization of computerized places for students and teachers;

June-December 2023 - purchase of programs that help to learn Chinese; organization of teacher training at the expense of the budget;

January-March 2024 - selection of material for an interactive poster, creation of an interactive poster "I want to know everything: China";

April-August 2024 - organization of advanced training for a teacher at the expense of extra-budgetary funds; acquisition of Chinese household and cultural items

Expected results of the humanitarian project

Strengthening the material and technical base of the educational institution;

The effectiveness of the study of the Chinese language;

Predictability of the socio-pedagogical order;

The social and economic significance of the project for the achievement of the goal of learning foreign languages ​​and developing students;

Implementation of Chinese language study programs and achievement of results;

Inter-agency cooperation for the study of the Chinese language and culture of China.